Palmitos Park

Palmitos Park, Dyrepark på gran canaria

-Dyrepark på Gran Canaria-

En av dagene på Gran Canaria ble tilbringt langt inn på øya og litt i høyden, nærmere bestemt på Palmitos Park, som er en dyrepark. Helt siden jeg besøkte en dyrepark i Thailand for noen år tilbake sa jeg at jeg aldri skulle støtte en slik industri igjen. Men ut i fra det jeg hørte og leste på forhånd om denne parken, så skal dyrene her ha det veldig bra. -selv om ingen dyr burde vært innestengt i bur i det hele tatt. Vel, vi valgte å ta turen, og det ble en spennende opplevelse for stor  og liten.

Den første som møtte oss da vi entret inngangen var denne søte lille skapningen.

Rett etter møtte vi på denne, ikke like fin, men sjarmerende på sin måte. Det er rart hva pels gjør med oss mennesker. Med en gang dyrene har litt pels og er søte å se på får vi en omsorgsfølelse for de med en gang, selv om de er minst like farlige som dyrene uten pels som krokodiller, slanger osv.

Palmitos Park, Dyrepark på gran canaria

Vi var på delfinshow. Jeg blir alltid like fascinert over at det går an å trene opp en fisk(!!)

Palmitos Park, delfinshow, Dyrepark på gran canaria

Dyreparken hadde eget orkidé- og sommerfuglarium. Her kunne vi se de fineste orkidéene og de største sommerfuglene. Jeg fikk desverre ikke tatt noen bildet av sommerfuglene da jeg var mere opptatt av å filme de.

Vi spiste lunsj i parkens restaurant. Og sett bort i fra at spanjolene ikke har fortsatt seg på effektivitet, dog køkultur, var det veldig bra her.

Og så tilbake til reptilene. Jeg har frysninger enda. Disse (stakkars) dyrene har jeg desverre ingen ting til overs for. Men det er bra vi er forskjellige. -Fredrik kunne sikkert stått der enda. Hehe, neida, jo, nei!

Vi var også på et fuleshow. Deltakerne var både tropiske fugler og rovfugler. Og igjen; hvordan i alle dager kan man trene opp en fugl, en ørn liksom!!! Den gikk og fløy på kommando.

Good vibes only

Vi er nylig sjekket inn på noe som likner det fineste hotellrommet til Quality Hotell Gardermoen. Synd vi bare skal være her for å sove over en natt. Reisen hjem fra Gran Canaria har gått strøkent selv om vi fløy på den verste tiden til en ettåring mtp legging pluss at flyet var stappfullt så vi fikk ikke et ekstra sete. Nevnte jeg at på turen nedover var det én person som ikke boardet flyet og den personen hadde plass ved meg og Fredrik, som da resulterte i at jeg, Fredrik og lille E fikk treseteren for oss selv. -for en flaks å starte ferien med.

Vel, da er vinterferien over for i år. Brunfargen fades, men minnene varer for alltid.

Og det ser ut som at vårplanene må vente litt på deg og at vi heller må frem med skiene igjen. Det er jo snø her. Jeg klager ikke. Det ser lovende ut for skipåske. Jeg legger med noen bilder som ble knipset før taxien hentet oss i dag. Ahh, good vibes!

Coffee ‘n Bikini

Det er så deilig å drikke kaffen i bikini, og trille rundt med reisevogna kun iført lette sommerklær. Det faktum at det snør hjemme, er surrealistisk nå.

I dag har vi vært på badelandet som finner sted rett over gata til hotellet vi bor på. Der var det sklier for både liten og stor. -og gjett hvem som fikk kjenne på litt adrenalin igjen i dag...(?) det kilte godt i magen i det jeg rente nedover nesten vektløs for å så treffe et isende kaldt vann. «Peeling» på rompe og rygg ble det også. Disse skøytene i skliene er rimelig harde mot huden.

Vi dro tilbake til hotellet for lunsj og lille E’ formiddagsdupp. Mens hun sov ble det en ekstra lang lunsj etterfulgt av en god kopp kaffe på meg og Fredrik.

I skrivende stund er Fredrik nede å henter mat til oss. I kveld er det mexikansk aften på hotellet, så jeg gleder meg til en god hjemmelaget tomatsalsa, med diverse annet (kanskje litt fremmed tacotilbehør) og ikke minst den beste avokadoen, her oppe på terrassen.

Puerto Mogan

Kystveien fra Taurito til Puerto Mogan var stengt grunnet steinras og vil tydeligvis aldri åpnes igjen. Det jobbes med å lage en tunnel tvers gjennom fjellet for øyeblikket. Per dags dato må man kjøre helt ut på hovedveien for å komme seg til neste dal som tar nærmere tretti minutter. Jeg trodde, helt til nå at Mogan var en plass på Gran Canaria på lik linje som Porto Rico, Arguiniguin, Amadores osv, men Mogan er visst hele region/kommunen til disse byene. Men Puerto Mogan er en «by» på lik linje med overnevnte plasser.

Vel, det var verdt det. Puerto Mogan var så  fint. Jeg fikk litt greske vibber av hele besøket. Jeg vet ikke om det var de hvite murhusene med blå karmer som gjorde det, eller om det var noe annet som jeg ikke klarer å sette fingeren på. Jeg drømmer om å kjøpe leilighet her. Kun en flybillett 5,5 timer unna sol og varme året rundt!!! Hvor digg hadde ikke det vært.

Vi gikk litt rundt. Først en liten bomtur innom shoppingsenteret. Der var det lite folk, og sikkert noe som kan kalles for turist-felle nummer én, jeg vet ikke! Men når vi vendte snuten mot havna oppdaget vi hvor fantastisk denne plassen var. Ved havna, strandpromenaden, tok vi en smoothie på en restaurant som heter Café de Paris. Veldig vellykket. Akkurat denne caféen minte meg veldig om Miami... -selv om den het café de Paris og burde mint meg om Paris. Vel, jeg kan ikke si at jeg har opplevd Paris på ordentlig. Da jeg var der, var det i forbindelse med verdensmesterskapet i konkurranse-frisering og tiden gikk for det meste i konkurransehallen og på hotellet. Vi var ute å spiste én gang, og shoppingen vi rakk mellom slagene var på to timer eller noe sånt. Jeg må tilbake dit for å oppleve byen på ordentlig.

Første sydenferie som familie

Det er så givende og det gleder hjertet mitt så innmari å få gjøre pia mi så godt. Det gløder gjennom at hun koser seg halvveis i hjel her. Bare det å få sitte utendørs på solsenga i 23 grader, naken med kun et mykt teppe rundt seg, og spise is sammen med mammaen og pappaen sin. -og slik går dagene, med til å bare gjøre koselige ting sammen. Jeg skal gjøre alt i min makt for at lille E skal kose seg hvert eneste sekund her. Det gir meg så mye at hun har det bra. Ikke mistforstå meg. Det er ikke det at hun ikke har det bra i hverdagen og det er heller ikke det at jeg skal skjemme henne bort på iskrem og kaker for at hun skal ha det bra. Det handler mere om det å ha kvalitetstid sammen som en familie. Noe som lett kan bli litt glemt av i en travel hverdag med «tidsklemma» og gjøremål.

Idag ble det en dag på stranda. Stranden er 50 meter fra hotellet så det var veldig greit å ha alt i umiddelbar nærhet etterhvert som forskjellige behov meldte seg. Gjett om det var ei som koste seg i sanden. Det å få makke med spade uten å ha votter opp til albuene må være en stor befrielse. Ettermiddagen tilbringte vi i Porto De Mogan. En kjempefin plass. Jeg tok mange fine bilder derfra. Fikk litt greske vibber, skal jeg være ærlig!

I morgen har vi planer om å besøke en dyrepark.