Stavanger by, coffeetime

God søndags kveld. Hele lørdagen gikk i ett her, og idet jeg skulle ta frem daten for å blogge, ble finalen i Skal vi danse altfor spennende, så jeg måtte bare legge bort hele bloggen å følge med på Tvèn.

Stavanger by,
 Stavanger by, hjertetre

I går hadde Fredrik fri, og vi tok bussen inn til Stavanger sentrum. Idet vi gikk av bussen kom det en gjeng nissejenter bort til oss med flyers om tilbud på julegrøt, pepperkaker og rødsaft ombord i en båt. -Hahh, tenkt at vi faktisk kunne fått med oss lørdagsgrøten selv i Stavanger boende på hotell. Vi vurderte det sterkt, men siden denne båtturen skulle ta tre timer, som da ville tatt opp mesteparten av tiden vi skulle tilbringe i bygatene, valgte vi å hoppe over. Vi valgte heller å ta lunsjen hos «Sjå Inge», som var et veldig godt alternativ. Kjempegod, fersk, hjemmelaget mat til en ikke så altfor dyr penge. -Anbefales! På veien ut, klarte jeg ikke å gå forbi de nystekte skolebrødene uten å kjøpe et. Det smakte himmelsk. Jeg har lyst å ta turen inn til sentrum igjen, kun for å kjøpe meg ett til.

Stavanger by, gamlebyen

-fargegata-

Stavanger by, fargegaten, del av gamlebyen
 Stavanger by, fargegaten
 stavanger by

På veien tilbake til hotellet stoppet vi innom Kvadrat, eller «Kvaddå» som de sier her. Der fikk vi tak i de fineste julekjolene til lille E, så nå er julegearderoben hennes i boks. Samsonite har kommet med en skikkelig søt barnekolleksjon, så et lite sett i denne serien ble også med oss hjem. Ryggsekk til barnehagestart og med matchende toalettmappe.

Når vi omsider ankom hotell var vi ganske slitne alle mann. Det ble en lang og innholdsrik dag.

på stranden i November

Her er det ikke snakk om å sove bort dagene. Vi var ute å gikk allerede før solen sto opp. På fredager er åpen barnehage stengt, så vi bestemte oss for å ta turen ned til stranden å lunsje der i dag. -Ja, selv i november måned.

Jeg har vært på denne stranden tre ganger nå, (fordelt på fire år) og alle besøkene har vært utenfor sesong. Lurer på om jeg noen ganger skal få oppleve den på sommeren. Den er jo bare helt fantastisk<3 Jeg kan se for meg livet og stemningen er her en fin sommerdag i juli.

Når Fredrik var ferdig på jobb tok vi alle sammen bussen til Leos Lekeland. -en liten verden med klatre- leke- og rutjsemuligheter. Det var stas for store å små. Kjempegøy at skliene er såpass store av vi foreldre kan ta de sammen med barna og ikke bare ta i mot de når de kommer ned. Min favoritt ble den sklia hvor man sitter i en badering. Lenge leve barnslige mennesker! Jeg har spammet familiegruppa på snapchat i dag!

Lille E har funnet drømmeland, og nå kommer Fredrik opp med mat fra restauranten hvert øyeblikk, og med det runder jeg av dette innlegget. Hamburger med søtpotetchips venter. Ahh, vann i munnen. Den hamburgeren er god

å føle seg hjemme på hotell

Clarion Hotel Air, Sola, Stavanger

Du vet du føler deg hjemme når du går ned i restauranten med vått hår og null sminke. Og også når du synger barnesanger rundt bordet, avslutter måltidet med å stå på alle fire under bordet for å plukke opp matrester og kan spørre om de vil bytte kanal på felles tv’en som henger i lobbyen.

Skjermbilde 2018-11-14 kl. 20.20.38.png

I dag testet vi ut treningsrommet. Ja alle tre. Jeg har faktisk ikke dratt på trening utenom arrangerte timer med baby, aka mammatrening siden lille E var 3 mnd. Det fikk overraskende greit. Jeg kledde på meg den tykkeste treningsgenseren for jeg hadde ikke troa på at jeg kom til å få ei effektiv økt. Men det fikk jeg, og det var skikkelig godt å få trent skikkelig igjen. Lille E trøyde seg godt på matta under slyngene og med dukka si, som resulterte i at både jeg og Fredrik fikk gjort de øvelsene vi ønsket.

Skjermbilde 2018-11-14 kl. 20.22.25.png
 Nevnte jeg at frokostbuffeten byr på skikkelige energibooster hver morgen i form av nypresset shooter med gode ingredienser?! Ahh, fantastisk å starte dagen med en slik èn.

Skjermbilde 2018-11-14 kl. 20.21.33.png
Skjermbilde 2018-11-14 kl. 20.21.00.png

Vi har begynt å se på en ny serie her på kveldstid; Lykkeland. Har du hørt om den? Når jeg leter etter nye serier å se på så ønsker jeg ikke at det skal være “hjernedød underholdning”. Det må endten være noe jeg kan lære av i form av historie, fakta eller forskning eller gi meg inspirasjon endten på kles-, jobb eller interiørfronten. Først tenkte jeg at dette ville være en dokumentar der vi fikk se en mann i typisk intervju-stil (dress, skrivebord, hvit bakgrund) og et hav med gamle kartbilder, men de hadde laget et spilledrama ut av det hele. Mye enklere (og lettere) og følge med også da. -Læring gjennom lek, vet du!

utsikt over Sola

Ny dag, og nye muligheter. Frokosten er kommet i magen. Ahh, jeg elsker hotellfrokoster.

-bursdagsfeiring av en bamse-

Nå er vi straks klare til å ta bussen til åpen barnehage, og i dag er det bursdagsfeiring for sauen Frida. (bamsen som vi bruker under samlingsstundene og til sangen “bæ, bæ lille lam”. Det er helt merkelig å si at jeg gleder meg til å feire en bamses bursdag, men det er jo for lille E´s del. Så det blir vel mer rett å si at jeg gleder meg på hennes vegne. Det er rart hvor mye glede man selv får gjennom et barns øyne. Vi skal feire sauen Frida med å bake rundstykker, spise kake og hoppe i hoppeslott med sklie. Jeg syns det er kjempebra at de gjør så mye ut av ting. -og i det hele tatt komme på at en bamse kan ha bursdagsfeiring. Jeg gjør selv mye ut av ting, men jeg har enda ikke arrangert bursdagsselskap for bamsene til lille E.

en mammas tanker om barnehage

-Barnehage-

Tanker om barnehage og rundt barnehagestart

Jeg tror det fleste er enige om at barna har det veldig bra i barnehagen i dag og at det er veldig bra for barn å gå i barnehage. Men så kommer den seperasjonsangsten inn, kanskje værst hos mor. Det er aldri kjekt å måtte forlate barnet sitt gråtende på en fremmed plass uten å kunne forklare at du kommer tilbake om noen timer. Dette er selvsakt noe som går over, og ingen har verken dødd, eller fått påvist senskader av dette (ta meg med ei klype salt her, jeg liker å spissformulere meg☺️) Og så kommer det til skader. Såklart kan barnet skade seg i barnehagen, men det gjør vondt i mammahjertet å ikke kunne være der å trøste. Hva gjelder rykter om de forskjellige barnehagene er mange. Etter at jeg har delt med andre, hvor og når lille E skal starte i barnehage har jeg hørt mye. Kanskje litt for mye. Er det et foreldrepar som har hadt en dårlig opplevelse i en barnehage er de ikke beskjedne om å fortelle. Og slikt sprer seg som ild i tørt gress. Man må bare ta ryktene med ei klype salt, for å ikke bli søvnløs. Hundre prosent fornøyd med en barnehage tror jeg ikke man kan bli. Det er alltid noe! Skulle barnehagene innrettet seg etter alle de personlige meningene til alle foreldrene tror jeg det ville vært umulige å drive en barnehage.

Jeg skal ikke ramse opp alle ryktene jeg har hørt, men bare denne uken fortalte ei mamma meg at datteren hennes hadde et uhell og mistet fortanna!!! altså… man kan jo bli illsint, men hva kan man gjøre. Tannen er fortsatt borte den. Man må bare håpe at den nye tanna som vokser ut om fem år ikke blir blå!

Jeg føler jeg har nervene utenpå kroppen når det kommer til dette med barnehage. Her har jeg gjort alt riktig etter råd og anbefalninger gjennom en hel graviditet. Jeg har passet på henne i et helt år og vært livredd for at noe skal skje med henne. Jeg har hadt “øyne i nakken” for å rekke å ta imot henne når hun er på vei til å falle ned fra noe, (morsinnstinktet er fantastisk, vi blir kjappere, smartere og sterkere enn vi noen gang trodde vi var. Alt for å redde våre gull ut fra en skummel situasjon) og nå plutselig skal jeg overlate henne og alt ansvaret til noen andre. -Ja helt fremmede. Det er litt av en tillit vi gir til barnehagepersonalet. Hver morgen gir vi fra oss det mest dyrebare vi har. Jeg håper jeg ikke er alene om disse tankene!

Her i Stavanger har de, som nevnt tidligere, et tilbud som kalles åpen barnehage hvor man får være med barnet sitt hele dagen. Barnehagen er akkurat som en vanlig barnehage med samlingsstund, turer, aktiviteter osv bare at mor eller far er med. Dette blir vår andre uke hvor vi skal være med på dette, og jeg gleder meg skikkelig. Jeg tror at med dette tilbudet så får lille E en veldig myk overgang til barnehagelivet som starter på ordentlig hjemme i Kristiansund i desember.